دوربین, دوربین مدار بسته

دلایل نویز در دوربین مداربسته و راه حل آن

دلایل نویز در دوربین مداربسته

یکی از بزرگ ترین مشکلات برای کاربران دوربین ها، وجود نویز در دوربین مداربسته است. نویز موجود در دوربین مداربسته به دلیل مشکلاتی نظیر اتصال در کابل، افت ولتاژ و… اتفاق می افتد. برای جلوگیری از ایجاد نویز در این دوربین ها، باید اتصالات سیمی یا کابل های ولتاژ را بررسی کنید. برای تهیه پکیج دوربین مداربسته، کافی است به فروشگاه اینترنتی رادار مراجعه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از انواع نویزها و روش های برطرف کردن آن ها، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

منظور ما از نویز در دوربین مداربسته چیست؟

تصاویر دانه دانه شکل نامطلوبی که بر روی مانیتور شما نمایش داده می شوند، به دلیل وجود نویز در دوربین های مداربسته هستند. حتی اگر بهترین دوربین را تهیه کرده باشید، ممکن است تصاویر آن همراه با نویز باشند و سبب افت کیفیت فیلم نهایی می گردند.

هر گونه دستگاه الکترونیکی اعم از صوتی و تصویری، دستخوش مشکلات نویزی خواهند شد. ساخت سیستم نظارتی مناسب، تغذیه منابع کافی، استفاده از کابل های با کیفیت و … می توانند طول عمر دوربین مداربسته شما را افزایش دهند و آن را از حمله نویزها در امان نگاه دارند.

انواع نویز در دوربین مداربسته

نویز در دوربین مداربسته به صورت تصاویر دانه دانه نمایش داده می شود؛ اما در دستگاه های صوتی به صورت ویز ویز به گوش می رسد. نقطه های رنگی یا خطوط افقی که در فیلم دوربین مشاهده می کنید، تاثیرات وجود نویزها در دوربین مداربسته هستند.

فردی درحال تنظیم دوربین مداربسته

روش‌ حل نویز در دوربین مداربسته

نویزها به دو دسته مغناطیسی و الکتریکی تقسیم می شوند که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

  • نویز مغناطیسی

اگر به هنگام تماشای فیلم دوربین مداربسته خطوط عمودی، افقی یا حتی امواجی شکل را بر روی تصاویر مشاهده کرده اید، بدانید که دوربین شما دچار نویز مغناطیسی شده است. اگر جریان برق بسیار شدید باشد یا حتی دستگاه جوشکاری بر روی دوربین تاثیر گذاشته باشد، منجر به ایجاد نویز مغناطیسی در دوربین مداربسته می شود.

  • نویز الکتریکی

نقطه های رنگی یا سیاه سفیدی که بر روی تصاویر ایجاد می شوند، به دلیل وجود نویزهای الکتریکی هستند که بر اثر نور کم و تقویت سیگنال رخ داده اند. برای جلوگیری از نویز الکتریکی باید نور محیط را نسبت به قبل افزایش دهید. اگر امکان دستکاری در میزان نور را ندارید، کافی است از دوربین های مختلف از جمله دوربین کوچک فروشگاه رادار استفاده نمایید. دوربین های بی سیم به طور معمول با محیط سازگار هستند و به راحتی به تلفن همراه و تلویزیون متصل می شوند.

روش های حل نویز در دوربین مداربسته

در به وجود آمدن نویز در دوربین های مداربسته، عوامل مختلفی دخیل هستند که نقش اساسی یا جزیی دارند. گاهی اوقات با تغییر شرایط محیطی دوربین مداربسته، به راحتی می توانید نویز ایجاد شده را برطرف نمایید‌. در ادامه با بررسی 9 مورد از روش های برطرف سازی نویز، می توانید مشکل خطوط یا نقاط تشکیل شده در تصاویر و فیلم را برطرف ‌کنید.

تصویر نویزی

نویز مغناطیسی

  • میزان کیفیت دوربین و تجهیزات نصبی

بهتر است قبل از خرید دوربین مداربسته از ویژگی های آن برای سازگاری با پروژه خود مطمین شوید. دوربین های با کیفیت پایین نمی توانند تصاویری بی نقص را به نمایش بگذارند. دوربین های مداربسته ارزان قیمت که با برند مختلف در بازار وجود دارند، به مرور منجر به ایجاد نویز در فیلم و تصاویر خواهند شد. تجهیزات نصبی دوربین مداربسته مانند کابل و سیم نیز می توانند عامل اصلی به وجود آمدن نویز مغناطیسی باشند.

  • میزان نور در محیط

اگر می خواهید دوربین مداربسته خود را در محیطی کم نور نصب نمایید، بهتر است از دوربین هایی استفاده کنید که برای محیط هایی با نور کم در نظر گرفته شده اند. همچنین می توانید میزان نور محیط را افزایش دهید تا از ایجاد نویز الکتریکی جلوگیری نمایید.

  • مقدار متراژ کابل

اگر کابل شما بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد، باعث ایجاد نویز مغناطیسی می شود. هنگام نصب دوربین مداربسته لازم است که از کابل هایی با طول مناسب استفاده کنید. اگر کابل شما از جنس مس و از نوع RG59 است، باید مسافتی در حدود 500 متر را برای آن در نظر بگیرید. اگر این احتمال وجود دارد که این مسافت بیشتر شود، بهتر است از کابل های قوی و با کیفیت بالا استفاده کنید.

تصویری نویزی از دوربین مداربسته

نویز الکتریکی

  • دمای هوا

دوربین مداربسته خود را طوری طراحی کنید که در معرض تابش نور شدید خورشید، باد و طوفان یا باران قرار نگیرد. هر چه مقاومت الکتریکی سیم و کابل دوربین مداربسته افزایش یابد، میزان سیگنال تقویت شده و منجر به نویز می شود.

  • فیش های متصل شده به دوربین

استفاده از فیش لحیمی BNC کمک می کند تا سیگنال ثابت باشد و نویزی بر روی تصاویر و فیلم های دوربین ایجاد نشود. فیش های متصل شده به دوربین اگر به درستی متصل نگردند، سبب ایجاد افت سیگنال شده و در نهایت نویز شدید را به دنبال خواهند داشت. خرید دوربین مداربسته با کیفیت از فروشگاه اینترنتی رادار، می تواند تصاویر دلخواه شما را با کیفیتی بالا به نمایش بگذارد.

  • منبع تغذیه

هیچ گاه دوربین مداربسته خود را به آداپتور یا منبع تغذیه دیگری متصل نکنید؛ زیرا باعث افت فشار می شود و در تصاویر اختلال ایجاد خواهد کرد. استفاده از منبع تغذیه متناسب با دوربین، کمک می کند تا از ایجاد نویز در دوربین مداربسته کاسته شود.

  • نشتی برق

سعی کنید تمام کابل ها و سیم های مربوط به دوربین خود را عایق بندی کنید. با این روش از نشتی برق جلوگیری کرده و جریان برق به درستی بین دوربین و منبع تغذیه رد و بدل خواهد شد.

فردی درحال تنظیم

کنترل دمای محیط موثر در کاهش نویز

  • پاره شدن کابل

کابل دوربین را در معرض مواد اشتعال زا یا محیطی که فکر می کنید دچار فرسایش می شود قرار ندهید. کابل را متناسب با مدل دوربین خود تهیه نمایید و از آن به طوری مراقبت کنید که پاره نشود. پاره شدن کابل سبب افت جریان برق می گردد که در نهایت تقویت سیگنال، نویز را به وجود می آورد.

 جمع بندی

نویز در دوربین مداربسته می تواند آزار دهنده باشد. اگر به تصاویر دقیقی نیاز باشد، این نویزها می توانند منجر به گمراهی افراد شوند. اگر به هنگام خرید و نگهداری از دوربین مداربسته به نکات موجود توجه کنید، می توانید از ایجاد نویز جلوگیری نمایید. همچنین می توانید از سایر دوربین ها مانند دوربین سیم کارتی نیز که بدون دردسر بوده و استفاده از آن آسان است، بهره مند شوید‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *