ردیاب, ردیاب حیوانات, ردیاب شخصی

تفاوت ردیاب حیوانات با میکروچیپ حیوانات

تفاوت ردیاب حیوانات با میکروچیپ حیوانات

امروزه حیوانات خانگی بسیار مورد علاقه افراد قرار گرفته به جرعت می‌ توان گفت که عضوی از یک خانواده به شمار می‌ روند.از همین جهت افراد در مراقبت از آن ها حساسیت بسیاری به خرج داده و همواره سعی می‌ کنند از حیوان های خانگی خود در برابر خطراتی هم چون گم شدن و سرقت مراقب کنند.از همین رو تجهیزاتی برای آسان تر کردن کار افراد اختراع شده و امروزه در بازار مورد عرضه قرار می‌ گیرد.

ردیاب حیوانات و میکروچیپ از دسته تجهیزات جالب و کاربردی هستند که امروزه افراد بسیاری دست به خرید و استفاده از آن برای حفظ امنیت حیوان خانگی خود می زنند.

نحوه عملکرد میکروچیپ

این وسیله دارای طولی حدودا 14 میلی متری است و شکلی همانند دانه گندم را به خود اختصاص می دهد.  به آسانی بر روی حیوانات نصب شده و همچنین به منبع تغذیه خاصی احتیاج ندارد.فعال شدن میکروچیپ از طریق مجائرت با دستگاه اسکنر صورت گرفته و در زیر پوست شانه یا پشت حیوان جای می گیرد.

یعنی به نوبه ای نقش پایگاه داده دیجیتال حیوان را ایفا می کند و هنگامی که روی بدن حیوان جای گذاری می شود اطلاعات مهم و جامعی را در مورد حیوان و صاحب آن در دیتابیس خاص خود ثبت می کند. هر کدام از این دستگاه ها از یک کد اختصاصی برخوردار است که این کد ها ثابت و غیر قابل تغییر بوده و در هر مرحله از زندگی حیوان به عنوان عامل کلیدی شناسایی می‌ شود.

مهم ترین ویژگی این محصول را می توان شماره شناسه مخصوص خود شمرد  که بعد از نصب آن در بدن حیوان اطلاعات آن را در پایگاه داده خاص خود ثبت می کند (احتمال تکراری بودن این شماره ها توسط شرکت های مختلف تولید کننده صفر است).  میکروچیپ ها با پوشش شیشه ای خاص محافظت می شوند و این شیشه، قطعه را از واکنش ایمنی بدن جاندار دور می سازد.

ناگفته نماند که زمان نصب این تراشه به نوع حیوان و سن حیوان نیز بستگی دارد.  بدن هر حیوانی در زمان متفاوتی از زندگی برای نصب ریز تراشه ها امادگی لازم را کسب می کند، ولی به طور تقریبی می توان تخمین زد که کاشت میکروچیپ در سگ و گربه در بازه زمانی 5 تا 8 هفتگی مناسب است.

وسیله-ای-برای-حفظ-امنیت-حیوان-خانگی

 

تفاوت نحوه عملکرد میکروچیپ و ردیاب حیوان

این دو قطعه در طراحی و هدفی که دارند دارای تفاوت ها و تمایز هایی هستند.کارکرد و عمل اصلی میکروچیپ  شناسایی و تشخیص هویت حیوان است،  در صورتی که ردیاب حیوانات، جتی برای تشخیص و یافتن مکان حیوان خانگی و ردیابی آن به شمار می رود.

میکروچیپ اطلاعاتی  را به صاحب حیوان ارسال نمی‌ کند چرا که این قطعه تنها یک چیپ دارای کد شناسایی حیوان است.در زمان گم شدن حیوان فرد یابنده با نزدیک کردن اسکنر به بدن جاندار  قادر به خواندن کد شناسایی حیوان شده و تنها در صورتی می تواند صاحب این حیوان را پیدا کند که مالک حیوان خانگی از قبل اطلاعات خود را در دستگاه ثبت کرده باشد.

میکروچیپ حیوانات ،تنها زمان گم شدن حیوان کاربرد دارد ولی ردیاب در تمامی لحظات حیوان خانگی را زیر نظر داشته و به طور کلی عملکردی مشابه ردیاب خودرو و یا ردیاب موتور سیکلت به خودش اختصاص می‌ دهد.  همچنین مانند دوربین بی سیم مکان هایی که حیوان به آن جا می رود زیر نظر داشته و جامع تر و پیشرفته تر از میکروچیپ  عمل می کند.

تفاوت های ساختاری و سخت افزاری میکروچیپ و ردیاب

این دو قطعه از نظر اندازه و ضخامت نیز از یک سری تفاوت ها برخوردار هستند.میکروچیپ  قطعه ریزی است که در زیر پوست حیوان جای گرفته و برای محافظت از آن در برابر ضربات احتمالی و رطوبت بدن حیوان درون یک سیلندر شیشه ای نگهداری می شود.در حالی که رد یاب حیوان از دستگاه شنود و ردیاب شخصی برخوردار بوده و دارای قطعات متفاوت تر و ضخیم تری است.

چون هدف میکروچیپ تنها این است که هویت مالک حیوان را تعیین کرده و اطلاعاتی راجع به حیوان داشته باشد تنها از یک تراشه کوچک طراحی و ساخته می شود.در حالی که ردیاب حیوانات علاوه بر شناسایی موقعیت مکانی حیوان کار های دیگری را نیز همانند دستگاه ضبط صدا انجام داده و دارای قطعات مختلف و متفاوتی است.

 

کاهش-خطر-سرقت-حیوان-خانگی

 

 

کاربرد های میکروچیپ و ردیاب حیوانات

همانطور که در قسمت های قبل توضیح دادیم به کار گذاشتن رد یاب مانند خرید دوربین مخفی برای یک حیوان است که در تمامی لحظات ناظر بر موقعیت حیوان بوده و آن را به خوبی زیر نظر دارد.

در حالی که میکروچیپ تنها اطلاعاتی راجب مالک و کد شناسایی حیوان را ارائه می کند و به همین دلیل ردیاب حیوانات در مقایسه با میکروچیپ  عملکرد وسیع تر و گسترده تری را به خود اختصاص می دهد.اما با این وجود در سال های اخیر استفاده از میکروچیپ در میان مردم گسترش بسیاری یافته و افراد در مقایسه با گذشته بیشتر دست به استفاده از این تراشه الکترونیکی می زنند.

 

طرز-کار-تراشه-میکروچیپ

 

مزایا میکروچیپ

این قطعه دارای ماندگاری دائم است، مانند یک ردیاب اهنربایی به صورت پنهان بر روی بدن حیوان نصب شده و نگرانی بابت گم شدن حیوان خانگی شما را تا حد قابل توجهی کاهش می‌ دهد. به دلیل وجود سیلندر شیشه ای در برابر خطراتی هم چون ضربه، آسیب، رطوبت و… مقاوم است.موجب، آزار و اذیت حیوان نشده و به هیچ عنوان آسیبی به آن نمی رساند.

برخلاف دوربین سیم کارتی خور که منبع انرژی داشته و با باتری کار می کند  این وسیله فاقد باتری بوده و افراد دیگر نگرانی بابت خاموش شدن و یا تمام شدن انرژی باتری آن نخواهند داشت.

مزایا و معایب رد یاب حیوان خانگی

از مزایا این قطعه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که عملکردی درست همانند یک ردیاب شخصی فوق العاده قوی داشته و صاحبان حیوان را از موقعیت مکانی آن ها آگاه می کند.همین موضوع، درصد گم شدن حیوان را تا حد قابل توجهی کاهش داده و خیال صاحبان آن ها را آسوده می کند.ردیاب حیوان، درست مثل  پکیج دوربین مداربسته و دوربین بیسیم از قطعات مختلفی تشکیل شده  که هرکدام اطلاع مهمی را راجع به سلامت حیوان و علائم حیاتی آن نشان می‌دهند.

می تواند افراد را از میزان فعالیت حیوان مطلع ساخته و همچنین کیفیت خواب و میزان خواب جاندار را برای صاحب حیوان به نمایش بگذارد.نفس و شدت ضربان قلب جاندار را مشخص می کند. می تواند میزان کالری مصرف شده و یا صرف شده را به صاحب حیوان اطلاع رسانی کند.می تواند در برخی موارد ضد ضربه و ضد آب باشد. نصب آن بدون نیاز به برش بدن حیوان بوده و روش بسیار راحت و آسانی دارد.

هر وسیله ای، در کنار مزایای خود از یک سری معایب نیز برخوردار است که در ادامه این مطلب به معایب ردیاب های حیوانات اشاره می کنیم.لازم است بدانید که وجود یک قلاده دور گردن حیوان برای استفاده از ردیاب امری واجب و ضروری به شمار می رود.

ردیاب، همانند دوربین سیمکارتی و دوربین بی سیم خطر گم شدن و یا دزدیده شدن داشته و همواره در معرض خطر سرقت قرار می گیرد.امکانات موجود در ردیاب رایگان نبوده و افراد برای بهرمند شدن از امکانات این وسیله باید هر ماه مبلغ مشخصی را پرداخت کنند که مقدار مبلغ نیز می تواند با توجه به نوسانات موجود در بازار متغییر باشد.

 

ویژگی-های-مثبت-میکروچیپ-و-ردیاب-حیوان

جمع بندی

حیوان های خانگی از دسته موجوداتی با وابستگی فوق العاده بالا ب شمار رفته و رخ دادن یک اتفاق تلخ و یا ناگوار برای آن ها می تواند موجب ایجاد یک غم بزرگ برای صاحبان آن ها شود.به طوری که این نگرانی همواره همراه صاحبان حیوانات خانگی بوده و آن ها از گم شدن و یا ربوده شدن حیوان خود هراس دارند.به همین دلیل همانطور که مشاهده کردید، سعی کردیم با اختصاص این مطلب به نکات مهم و قابل توجه درباره این دو وسیله و همچنین تفاوت های آن ها، ویژگی ها و مشخصات آن ها را برای شما عزیزان بازگو کنیم.

تا شما بتوانید، با شناخت میکروچیپ و یا ردیاب با وسیله هایی که می توانند خطر گم شدن حیوان خانگی تان را کاهش دهند آشنا شده و یک سری اطلاعات راجع به آن ها کسب کنید.

اما، خرید و تهیه هر محصول به کسب اطلاعات بیشتر و کامل تری احتیاج داشته و خواندن یک مقاله نمی تواند تمامی نکات یک محصول را برای شما روشن کرده و پاسخگو تمامی سوالات شما عزیزان باشد.از همین جهت، شما عزیزان می توانید برای مطلع شدن و کسب اطلاعات بیشتر و کامل تر راجع به انواع مختلف این محصول با افراد مجرب و متخصص در این زمینه صحبت کرده و از راهنمایی های درست و مطلوب آن ها راجع به موارد مختلفی هم چون ارزش مادی محصول و… مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *