ردیاب خودرو

تفاوت ردیاب و جی پی اس

تفاوت ردیاب و جی پی اس

تفاوت ردیاب و جی پی اس چیست؟ آیا تفاوت این دو مورد می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد؟ زمانی که تفاوت‌های بین ردیاب ‌ها و همچنین جی پی اس‌ها را متوجه شوید و بدانید که کدام یک از آن‌ها برای استفاده در چه شرایطی گزینه مناسب‌تری است، می‌توان گفت که در هنگام خرید نیز کمتر دچار شک و تردید شده و می‌توانید هر چه بهتر و راحت‌تر ردیاب و یا جی پی اس مورد نظر خودتان را انتخاب و خریداری نمایید. این مقاله برای آشنایی هرچه بیشتر شما با این موضوع و بررسی کامل‌تر آن تهیه و تنظیم شده است.

جی پی اس چیست؟

جی پی اس چیست؟ اگر می‌خواهید تفاوت بین ردیاب و جی پی اس و یا به طور کلی تفاوت بین دو چیز را بدانید، بهترین کار آن است که آن دو را به خوبی بشناسید. این کار سبب می‌شود تا بتوانید تفاوت‌هایی که بین آن‌ها وجود دارد را نیز هرچه بهتر و دقیق‌تر درک کنید. جی پی اس که با نام سیستم موقعیت یاب جهانی نیز شناخته می‌شود، در حقیقت از ۲۴ الی ۳۴ ماهواره کمک می‌گیرد تا بتواند موقعیت دقیق دستگاه را در هر نقطه از کره زمین مشخص کند.

برای کار کردن جی پی اس نیز لازم است تا حداقل ۳ ماهواره بتوانند به صورت همزمان کار کنند. این کار سبب می‌شود تا طول و عرض جغرافیایی دستگاه جی پی اس مشخص شود و دقیق‌ترین مکان بر روی صفحه نمایشگر دستگاه ظاهر شود.

انواع جی پی اس‌ها

در خصوص ماهیت خود جی پی اس توضیحاتی را دادیم که بتوانید با آن آشنا شوید. اما بد نیست بدانید که این دستگاه‌ها دارای سه مدل دستی، مچی و خودرویی هستند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند کاربرد مخصوص به خودشان را داشته باشند.

  • جی پی اس دستی

جی پی اس دستی

اولین مورد در خصوص جی پی اس‌های دستی است. جی پی اس‌های دستی در واقع به شکل وسیله‌ای همچون تلفن همراه هستند که دارای یک صفحه نمایشگر بوده و معمولاً برای نقطه‌یابی‌های مختلف، ثبت یک مکان مشخص و همچنین اندازه‌گیری مساحت یک فضا به وسیله نقشه برداران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • جی پی اس مچی

مورد بعدی که در بررسی تفاوت ردیاب و جی پی اس نیز می‌تواند کارایی داشته باشد، مربوط به جی پی اس‌های مچی می‌شود. این وسایل بیشتر توسط افرادی همچون ورزشکاران و گردشگران می‌توانند استفاده شوند. نحوه عملکرد آن‌ها نیز به این شکل است که موقعیت مکانی شخص را بر روی صفحه نمایش نشان می‌دهند و به همین دلیل می‌توانند در موقعیت‌یابی و مسیر‌یابی فرد به او کمک بیشتری کنند.

  • جی پی اس خودرویی

نوع سوم جی پی اس‌ها با نام جی پی اس خودرویی شناخته می‌شود. این وسیله‌های بیشتر برای موقعیت‌یابی خودرو استفاده می‌شوند. مهم‌ترین نکته در خصوص آن‌ها نیز مربوط به این است که باید آن‌ها را در قسمت داخلی خودرو و در مسیر دید راننده نصب کنید.

جی پی اس‌های خودرویی دارای یک صفحه نمایشگر هستند و زمانی که مقصد را بر روی آن‌ها مشخص کنید، دستگاه به صورت اتوماتیک مکان فعلی شما و مقصد شما را در نظر می‌گیرد و بهترین مسیر رسیدن به مقصد را نیز به شما نشان می‌دهد. در طول مسیر نیز می‌توانید از راهنمایی‌های نمایشی و صوتی که جی پی اس مورد نظر ارائه می‌کند، استفاده کنید. شکل ساده‌تر این جی پی اس را در برنامه‌های مکان یاب ایرانی و خارجی همچون ویز و نشان خواهید دید.

ردیاب چیست؟

همان طور که گفتیم برای تشخیص تفاوت ردیاب و جی پی اس، لازم است هر دو این موارد را به خوبی بشناسیم. در خصوص جی پی اس‌ها و انواع آن‌ها توضیحات کامل و جامعی را ارائه کردیم. اما در مورد ردیاب‌ ها چه می‌توانیم بگوییم؟

ردیاب‌ ها نیز به وسایلی گفته می‌شود که حالت سخت‌افزاری داشته و بر روی خودرو یا هر نوع وسیله دیگری که قابلیت حرکت دارد نصب می‌شود و می‌تواند با استفاده از ماهواره‌ها موقعیت دقیق وسیله و یا خودرو را تعیین کند. ردیاب ‌ها می‌توانند چند مدل مختلف داشته باشند. این مدل‌ها را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • ردیاب ‌های شخصی

اولین مدل با نام ردیاب ‌های شخصی شناخته می‌شود. ردیاب ‌های شخصی دستگاه‌های کوچکی هستند که معمولاً افراد آن‌ها را با خود دارند. به منظور نشان موقعیتشان به دیگران از آن‌ها استفاده می‌کنند. به طور کلی از ردیاب ‌های شخصی برای تشخیص موقعیت افرادی همچون سالمندان، کودکان، کارمندان سازمان‌های ویژه همچون نیروی پلیس، افرادی که دارای آلزایمر هستند و… استفاده می‌شود.

  • ردیاب ‌های حیوانات

ردیاب ‌های حیوانات

مورد بعدی در خصوص ردیاب ‌هایی است که برای حیوانات خانگی که بیشتر سگ و گربه‌ها هستند، استفاده می‌شود. این نوع از ردیاب ‌ها را معمولاً به گردن حیوان و یا به دست و پای او می‌بندند تا بتوانند در صورت دور شدن حیوان از خودشان، موقعیت او را به درستی ردیابی کنند و از گم شدن او جلوگیری کنند.

  • ردیاب ‌های مرسولات

مورد بعدی در خصوص ردیاب‌ هایی است که برای پیگیری مرسولات و بسته‌های پستی استفاده می‌شود. این نوع از ردیاب ‌ها می‌تواند موقعیت محموله را در هر لحظه به صورت آنلاین ارسال کند و حتی می‌توان با استفاده از یک اپلیکیشن نیز آن را مورد بررسی و کنترل قرار داد. این نوع از ردیاب‌ ها بیشتر توسط شرکت‌های بازرگانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ردیاب‌ های خودرو

ردیاب ‌های خودرو چهارمین مورد در بین ردیاب ‌ها است که به شما کمک می‌کند تا تفاوت ردیاب و جی پی اس را هرچه بهتر و ساده‌تر درک کنید. این نوع از ردیاب ‌ها می‌توانند بر روی خودرو به صورت مخفی نصب شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا بتوانید موقعیت خودرو را در هر لحظه بررسی کنید. شنود مکالمات، امکان خاموش کردن خودرو و… از جمله دیگر مزیت‌هایی است که در خصوص این نوع از رادار‌ها همچون رادار مدار بسته وجود دارد.

جمع‌بندی

تفاوت ردیاب و جی پی اس را در این مقاله بررسی کردیم. این تفاوت‌ها شامل مواردی می‌شدند که شاید حتی به آن‌ها توجه نیز نکنید، اما در نهایت دیدید که چه تفاوت‌هایی را می‌تواند در ابعاد بزرگ‌تر ایجاد کند. تفاوتی نمی‌کند که به دنبال خرید ردیاب هستید و یا می‌خواهید تا یک جی پی اس را خریداری کنید. هر کدام از آن‌ها را بایستی با بالاترین کیفیت بخرید. برای خرید هر کدام از این محصولات با کیفیت بالا لازم است تا ردیاب ‌ها و جی پی اس را با کمک فروشنده یک فروشگاه معتبر و همچنین با کمک اطلاعاتی که از قبل به دست آورده‌اید، خریداری کنید. با این شرایط می‌توانید‌امیدوار باشید که هزینه و زمان خودتان را صرف خرید دوربین‌های مدار بسته بی‌کیفیت، ردیاب آهنربایی و ردیاب خودرو نا مناسب و… نکرده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *