دوربین مدار بسته

قطعات استفاده شده در دوربین مدار بسته

قطعات استفاده شده در دوربین مدار بسته

امروزه استفاده از دوربین مدار بسته به یکی از حیاتی ترین مراحل احداث یک مکان مهم تبدیل شده است. اگر فروشگاه لباس، سوپر مارکت، نمایشگاه خودرو و حتی کارگاه لبنیاتی دارید، قطعا به این فکر افتاده اید که برای افزایش امنیت محل کار خود، باید از دوربین مدار بسته استفاده کنید.

آشنایی با قطعات استفاده شده در دوربین مدار بسته می تواند دانش شما را نسبت به این محصول فوق العاده کاربردی افزایش دهد. همچنین می تواند به شما در خرید یک دوربین مدار بسته حرفه ای و باکیفیت، کمک بکند.

حال قصد داریم در این مقاله شما را با قطعات استفاده شده در دوربین مدار بسته آشنا کنیم، به شما نیز توصیه می کنیم تا انتها همراه ما باشید.

اجزا و لوازم دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته یک سیستمی می باشد که حداقل از 2 دوربین تشکیل شده است. جای گذاری دوربین ها در مکان به گونه ای است که تمامی محل را پوشش دهد. دیگر قطعات استفاده شده در دوربین مدار بسته شامل موارد زیر هستند:

 

دوربین-مدار-بسته دوربین مدار بسته 

  • برد دوربین

یکی از اصلی ترین قطعات استفاده شده در دوربین مدار بسته، برد دوربین است. کیفیت این قطعه تاثیر بسیار زیادی در عملکرد آن، علی الخصوص رزولوشن تصویرخواهد داشت. به طوری که کیفیت پایین برد دوربین باعث می شود تا علاوه بر پایین آمد کیفیت تصویر، در تفاوت رنگ آن نیز تغییر چشم گیری ایجاد شود و تا حد زیادی شاهد کاهش کیفیت خواهید بود.

همچنین برد نامرغوب، علاوه بر کاهش کیفیت تصویر، باعث ایجاد هزینه های اضافی برای تعمیر دوربین نیز خواهد شد. مکانیزم ایجاد تصویر در دوربین مدار بسته توسط برد دوربین انجام می گیرد. به طوری که نور از طریق لنز دوربین و سنسور Printed Circuit Board (PCB) به سمت برد هدایت می گردد و تصویر پردازش می شود.

  • آی آر کات

آی آر کات (IR-CUT) یک فیلتر برای دوربین است که بر روی لنز قرار می گیرد و وظیفه آن ایجاد تصاویر بهتر در شرایط مختلف است. به طوری که امواج نوری مزاحم در طول روز را حذف می کند و تصویر را در شب بهبود می دهد. ویژگی دیگر دوربین های مدار بسته، تولید نور مادون قرمز است که با استفاده از آن قابلیت دید در شب را برای دوربین ها مقدور می سازد.

به این دلیل که در شب  نور کمی وجود دارد، عملیات پردازش تصویر به سختی انجام می شود. در چنین شرایطی، نور مادون قرمز در شب تابیده می شود تا تصاویر بهتر دیده شوند. استفاده از اشعه مادون قرمز باعث تغییر در دقت رنگ دوربین می شود. به همین خاطر از فیلتر IR-CUT در دوربین های مدار بسته استفاده می شود تا ازاین تغییر رنگ جلوگیری گردد.

ماژول-آی-آر-کات

ماژول آی آر کات

  • انواع لنز های مختلف

قطعه دیگر استفاده شده در دوربین مدار بسته، لنز دوربین آن می باشد. به صورت کلی دو نوع لنز برای این دوربین ها ساخته شده است. یکی لنز ثابت و دیگری لنز متغیر است. در لنز های متغییر مدل دیگری نیز وجود دارد که به صورت موتورایز طراحی شده است.

دوربین های مدار بسته ای که دارای لنز ثابت هستند به هنگام تولید، زاویه دید آن ها تنظیم می شود و دیگر قابلیت تغییر زاویه دید را ندارند. اما در مقابل، دوربین های مدار بسته ای که مجهز به لنز متغییر می باشند، قابلیت این را دارند تا به هنگام نصب، بر اساس نیاز، تمامی مولفه های لنز از جمله فاصله کانونی، زاویه دید و سطح بزرگنمایی تنظیم شود.

  • هوزینگ دوربین

هوزینگ دوربین (Housing)، از قطعات استفاده شده در دوربین مدار بسته می باشد که در تمامی موارد به کار گرفته نمی شود. هوزینگ دوربین به معنای محافظ دوربین مدار بسته است که فقط در موارد خاص استفاده می گردد تا دوربین در صورت برخورد اشیا مختلف، آسیب نبیند.

به دلیل وجود این ویژگی اکثرا در مراکز صنعتی از این قطعه برای دوربین مدار بسته استفاده می شود. در گذشته از هوزینگ برای مقاوم سازی دوربین در برابر گرد و غبار و باران و برف استفاده می شد که امروزه به دلیل مقاوم تر شدن دوربین های مدار بسته تنها در شرایط خاص، هوزینگ ها به کار برده می شوند.

هوزینگ-دوربین-مدار-بسته

هوزینگ دوربین مدار بسته

هوزینگ ها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم بندی می شوند. دسته داخلی اکثرا برای همسان سازی ظاهر دوربین با طراحی دکوراسیون داخلی به کار می روند. البته در دسته داخلی نیز، هوزینگ هایی برای استفاده در کارگاه ها موجود می باشند که مخصوص فضا های بسته هستند، اما دسته خارجی، هوزینگ های مقاوم تری دارند که در برابر طوفان و شرایط آب و هوایی سخت مقاوم می باشند. برخی از این هوزینگ ها از فن و هیتر برخوردارند تا در دما های مختلف، سخت افزار دوربین آسیب نبیند.

اگر در نمایشگاه خودرو مشغول به کار هستید و نگران سرقت خودرو های خود می باشید، می توانید با خرید ردیاب کوچک یا ردیاب شخصی و نصب آن در خودرو های گران قیمت، از دزیده شدن آن ها جلوگیری کنید.

  • سیم و اتصالات

سیم ها و اتصالات دوربین مدار بسته، آن دسته از قطعات استفاده شده در دوربین مدار بسته می باشند که بسته به مدل دوربین و تکنولوژی به کار رفته در دوربین متغیر هستند. به طور مثال در دوربین های آنالوگ برای اتصال و ارسال تصویر به DVR از کابل کواکسیال استفاده می شود. همچنین برای تامین برق این دوربین ها، کابل برق به کار برده می شود. کابل های کواکسیال دارای انواع مختلفی هستند که تفاوت آن ها در اندازه و میزان آمپدانس می باشد.

وقتی می گوییم اندازه، منظورمان میزان ضخامت و کلفتی کابل است که با عدد RG (Radio Guide) سنجیده می شود. اندازه RG هر چه قدر بزرگتر باشد، یعنی هسته هادی مرکز کابل باریکتر است و برای انتقال اطلاعات در فواصل طولانی کاربرد دارد.

قطعات-استفاده-شده-در-دوربین-های-مدار-بسته

سیم ها و اتصالات دوربین مدار بسته

اگر قصد استفاده از دوربین مدار بسته و مصارف کنترل از راه دور دارید، کابل کواکسیال با RG پایین برای استفاده شما مناسب نمی باشد.

  • بدنه دوربین

بدنه دوربین مدار بسته یا همان کیس (Case) نقش محافظتی از قطعات داخلی و خارجی دوربین را دارد. کیس های دوربین در مدل های مختلفی ارائه می شوند که برخی از آن ها ضد ضربه و ضد گلوله می باشند. در مدل های ضد ضربه، بدنه دوربین تنها در مقابل گرد و غبار، ورود رطوبت و ضربات متوسط مقاومت دارد. اما در مدل های ضد گلوله، تا حدی این مقاومت افزایش می یابد و دوربین در مقابل شلیک گلوله مستقیم نیز دارای مقاومت کامل می باشد.

سیم-ها-و-اتصالات-دوربین-مدار-بستهقطعات استفاده شده در دوربین های مدار بسته

 

  • هارد دیسک

هارد دیسگ یکی از مهم ترین قطعات استفاده شده در دوربین مدار بسته می باشد. این قطعه وظیفه ذخیره اطلاعات و تصاویر ثبت شده توسط دوربین را دارد. عملکرد این دستگاه به گونه ای است که به صورت 24 ساعته در حال کار و ذخیره اطلاعات به صورت فیزیکی روی دیسک های الکترومغناطیسی خود می باشد.

استفاده از هارد دیسک به عنوان ذخیره ساز اطلاعات و تصاویر دوربین، بهترین انتخاب برای این کار است. زیرا احتمال از دست دادن دیتا در این نوع فضای ذخیره سازی بسیار کم است. حتی در صورت از دست دادن اطلاعات با یک ریکاوری ساده می توان اطلاعات را برگرداند.

  • منبع تغذیه

منبع تغذیه در دوربین های مدار بسته، یکی از نقش های حیاتی را ایفا می کند. هیچ دستگاه الکترونیکی بدون استفاده از برق قابل استفاده نیست. نحوه کارکرد منبع تغذیه دوربین مدار بسته به این گونه است که برق شهری که به صورت 220 ولت AC می باشد را به برق 12 ولت DC تبدیل می کند تا توسط دوربین ها و قطعات دیگر سیستم دوربین مدار بسته قابل استفاده باشد.

  • مالتی پلکسر تصویر

قطعه دیگری که در پکیج دوربین مداربسته استفاده می شود، مالتی پلکسر تصویر یا همان ماکس تصویر نام دارد. وظیفه مالتی پلکسر تصویر این است که سیگنال تمامی دوربین ها و سایر تجهیزات آنالوگ سیستم دوربین مدار بسته را دریافت کند، همه آن ها را درون یک دستگاه ضبط نماید و به نمایش بگذارد. به طور مثال اگر فروشگاه شما دارای چهار دوربین می باشد، با استفاده از مالتی پلکسر می توانید تصویر تمامی دوربین ها را همزمان در یک دستگاه مشاهده و ضبط کنید.

مالتی-پلکسر-تصویر

مالتی پلکسر تصویر

  • انواع میکروفون

در کل دو نوع میکروفون برای دوربین های مدار بسته وجود دارد. میکروفون های امنیتی همساز و میکروفن های امنیتی منفرد. میکروفون های امنیتی همساز، از یک منبع برق مستقیم به صورت اشتراکی با دوربین استفاده می کنند. در حالی که میکروفون های منفرد، خود مجهز به منبع تامین برق می باشند که همین امر باعث می شود تا دیگر نیازی نباشد میکروفون را در مجاورت دوربین قرار دهید. می توانید آن را به شکل یک دستگاه شنود یا دستگاه ضبط صدا در مکان خود قرار دهید.

  • دستگاه DVR و NVR

لغت DVR مخفف عبارت Digital Video Recorder می باشد که به معنای ضبط کننده تصویر دیجیتالی است. لغت NVR نیز مخفف Network Video Recorder می باشد که به معنای ضبط کننده تصویر تحت شبکه است. از این دستگاه ها برای ضبط تصاویر در دوربین های مدار بسته استفاده می شود. اما بسته به نوع دوربین، استفاده از این دستگاه ها نیز متفاوت می باشد.

دستگاه-DVR-و-NVR

دستگاه DVR و NVR

  • دی وی آر استنداون

DVR Standalone یا همان دی وی آر مستقل از کامپیوتر، در ابعاد مختلفی ساخته می شود که کارایی مهمی در سیستم دوربین مداربسته دارد. کارایی این سیستم، ضبط، بررسی و ذخیره اطلاعات و تصاویر دوربین های مدار بسته سیستم می باشد.

در واقع این دستگاه نقش یک کامپیوتر در سیستم مدار بسته را دارد. دستگاهی که دوربین ها را کنترل می کند، تصاویر ضبط شده را دریافت می نماید و درون هارد دیسک ذخیره می کند. استفاده از این دستگاه به جای یک سیستم کامپیوتری به شدت پیشنهاد می شود.

زیرا این دستگاه قابلیت این را دارد که به صورت 24 ساعته روشن باشد و به پردازش اطلاعات بپردازد. اگر هم قصد استفاده از یک سیستم کامپیوتری برای پردازش اطلاعات دوربین های مدار بسته خود دارید، باید سیستم دوربین های مدار بسته را با استفاده از یک کارت DVR به کامپیوتر خود متصل کنید.

همچنین اگر می خواهید در مکان های حساس تری از یک دوربین کوچک استفاده کنید، می توانید دوربین سیم کارتی یا دوربین مخفی کوچک تهیه کنید تا امنیت محیط را بدون متوجه شدن کسی تا حد زیادی افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *