ردیاب خودرو

 فرق جی پی اس با جی آی اس چیست؟

 فرق جی پی اس با جی آی اس چیست؟

جی پی اس  و جی آی اس دو تکنولوژی متفاوت هستند اما کارایی و عملکرد تقریبا مشابهی دارند با این حال برخی از افراد گاهی فکر می‌کنند که هر دوی آن‌ها یک کار انجام داده یا تصور می‌کنند جی پی اس همان جی آی اس است. اما باید بگوییم که آن‌ها اشتباه فکر می‌کنند و هر کدام کارایی و کاربردهای متفاوتی می‌توانند داشته باشند. در ادامه می‌خواهیم فرق جی پی اس با جی آی اس را توضیح دهیم. در ادامه مطلب همراه با وبلاگ تخصصی فروشگاه رادار مدار بسته باشید.

جی پی اس چیست؟

 فرق جی پی اس با جی آی اس و چیستی انها

برای اینکه فرق جی پی اس با جی آی اس را درک کنید ابتدا یک توضیح مختصر درباره‌ آن‌ها می‌دهیم. جی ‌پی ‌اس یا مختصر کلمات  Global Positioning Systems به بیانی ساده سیستم موقعیت مکانی یا مکان یاب جهانی ماهواره‌ای است که می‌تواند مکان شما را در هر زمان و موقعیت پیدا کند. این سیستم به دلیل دقت بالا و داشتن شهرت جهانی در علوم مختلف استفاده می‌شود.

جی ‌آی‌ اس چیست؟

جی ‌آی‌ اس مختصر کلمات Geospatial  Information System به معنای سیستم اطلاعات جغرافیایی است. GIS   سیستمی برای ذخیره کردن، نگهداری، تحلیل داده‌ها و اطلاعات جغرافیایی است. درواقع می‌توان گفت جی‌ آی‌ اس یکی سیستم بسیار مهم برای مدیریت و نگهداری داده‌های زمین محسوب می‌شود.

فرق جی پی اس با جی آی اس چیست؟

فرق جی پی اس با جی آی اس چیست؟ و کاربرد

جی ‌آی‌ اس یک سیستم یا ابزار برای مدیریت و ذخیره اطلاعات جغرافیایی است اما جی‌ پی‌ اس فقط یک سیستم موقعیت یاب است. در ادامه فرق این دو و عملکرد و وظایف و کاربردهای هر یک را بیان می‌کنیم:

تفاوت در عملکرد آن‌ها

اولین فرق جی پی اس با جی آی اس عملکرد آنها است. همان‌طور که در ابتدا گفتیم جی‌ پی ‌‌اس یک سیستم ماهواره‌ای است این ماهواره روزی دو بار به دور زمین می‌چرخد و سیگنال‌های حاوی اطلاعات را به زمین می‌فرستد. جی‌ پی ‌‌اس بر اساس مقایسه زمان و دریافت سیگنال یک ماهواره کار می‌کند این اختلاف ارسال و دریافت سیگنال باعث می‌شود که بفهمیم چقدر از ماهواره دور هستیم. اما عملکرد جی‌ آی‌ اس بدست آوردن اطلاعات جغرافیایی و واکاوی آن‌ها است.

وظایف هر کدام

وظایف جی‌ آی‌ اس ورود اطلاعات و تجزیه و تحلیل و ویرایش و نمایش اطلاعات است و وظیفه‌ جی‌ پی ‌‌اس پیدا کردن یا ردیابی موقعیت مکانی است.

کاربرد آن‌ها

با توجه به توضیحاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم دیگر تفاوت جی‌ پی ‌‌اس با جی‌ آی‌ اس کاربرد آن‌ها است. هر کدام با توجه به کاربردی اختصاصی که دارند استفاده می‌شوند. با توضیح کاربرد هرکدام شاید بتوانیم شما را بیشتر با فرق جی پی اس با جی آی اس آشنا کنیم.

کاربرد GPS

 

جی‌ پی ‌‌اس می‌تواند در موارد مختلف و زیادی قابل استفاده باشد که در ادامه برخی از کاربردهای آن را بیان کرده‌ایم.

  • کاربرد در ردیابی خودرو: بیشتر اوقات رانندگان از سیستم ردیاب خودرو یا جی‌ پی ‌‌اس برای نظارت بر وسیله نقلیه‌ خود استفاده می‌کنند. با نصب دستگاه جی‌ پی ‌‌اس خودرو راننده می‌تواند موقعیت مکانی و وضعیت خودروی خود را ردیابی کند.
  • کاربرد در ورزش: یکی دیگر از کاربردهای جی‌ پی ‌‌اس استفاده از آن در عملکردهای ورزشی است. افراد می‌توانند با GPS برنامه‌های ورزشی مانند سرعت دویدن و مسافت طی شده را محاسبه کنند و عملکرد بهتری را برای خود رقم بزنند.
  • کاربرد در امنیت خصوصی و عمومی: از جی‌ پی ‌‌اس می‌توان برای اقداماتی از قبیل ضدسرقت کردن خودرو و گوشی موبایل استفاده کرد.
  • کاربرد هوایی و دریایی جی‌ پی ‌‌اس: از این سیستم برای رسانه‌های مختلف هوایی و دریایی و زمینی نیز استفاده می‌شود.
  • کاربرد در مهندسی و نقشه برداری: دیگر کاربرد خاص جی‌ پی ‌‌اس نظارت کردن پروژه‌های عمرانی بزرگ در سرتاسر جهان است. با جی‌ پی ‌‌اس می‌توان لرزش‌های زمین را تا حدودی اندازه‌گیری کرد.

همچنین بخوانید:  دستگاه NVR چیست و چه مزایایی دارد؟

کاربرد GIS

جی‌ آی‌ اس کاربردهای متفاوتی دارد و انجام برخی از کارها بدون جی آی اس نشدنی است. در ادامه کاربردهای مهم آن را بیان کرده‌ایم.

  • کاربرد در تهیه نقشه حوادث طبیعی: برای تشخیص و پایداری شیب‌ها، زمین لرزه و فوران‌های آتشفشانی و خطرات ناشی از آلودگی هوا به دلیل فعالیت‌های معدنی استفاده می‌شود.
  • کاربرد در تهیه نقشه‌ پتانسلی معدنی: برای تهیه نقشه‌های ژئو شیمی و ژئو فیزیک و زمین شناسی و دورسنجی برای معرفی مناطق و کانی‌سازی آن منطقه استفاده می‌شود.
  • کاربرد در محیط زیست: برای بررسی میزان آلودگی خاک، آب و هوا و تهیه نقشه جهت حفاظت از محیط زیست استفاده می‌شود.
  • کاربرد در مدیریت جنگلداری: می‌توان برای تخمین زدن چوب‌های قابل برداشت جنگل‌ها از آن استفاده کرد.
  • برنامه ریزی شهری و شهرداری
  • خدمات ایمنی شهری
  • خدمات بانکی و پستی
  • مطالعات جمعیتی
  • شهرسازی و ساختمان‌سازی

سخن آخر درباره فرق جی پی اس با جی آی اس

قصد ما از تعریف وظایف و نحوه‌ عملکرد و بیان کاربردهای هر کدام از سیستم‌های جی پی اس و جی آی اس توجیح شما در رابطه با فرق جی پی اس با جی آی اس بود. امیدواریم که خواندن این مطلب برای شما مفید بوده باشد و به تفاوت آن‌ها پی برده باشید. فروشگاه رادار مدار بسته یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین جهت خرید انواع جی‌ پی ‌‌اس خودرو، شخصی، آهنربایی و … است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *