دسته‌بندی نشده

ردیاب جیوه ای یا فلزیاب چیست؟

بنر ردیاب جیوه ای

این وسیله از قدیم الایام توسط مردم استفاده می شود که توانایی یافتن مکان قرار گیری فلزات مختلف را نشان می دهد این عملکرد را از طریق فرایند پیچیده ای انجام می دهد. وجود یک تشخیص دهنده قوی در این وسیله باعث می شود تا عملیات مسیریابی در دقیق ترین حالت ممکن انجام گردد. استفاده از مکانیزم الکترونیکی و کابل های مخصوص در این دستگاه باعث دریافت فرکانس های مخصوص فلزات مختلف از جمله طلا می گردد و به این طریق افراد می توانند از محل قرارگیری این فلزات مطلع شوند.

این دستگاه ردیابی فلز را از طریق قطعات موجود در قسمت داخلی خود انجام می‌دهد و هیچگونه ارتباطی با بخش ماهواره‌ای  ندارد و فرمول عملکرد آن با دستگاههای ردیابی ماهواره ای تفاوت بسیاری دارد. در داخل این ردیاب جیوه ای از کنترل گرهای مخصوص استفاده شده است که با برقراری فرکانس های معین و دریافت پاسخ های متقابل از اشیا می ‌توانند نسبت به تشخیص جنس مواد اقدام نمایند و به این ترتیب فلزات را رهگیری کنند.

کابل های قرار داده شده در این دستگاه پس از تشخیص فلز به جهت های معین منحرف می گردند و فرد استفاده کننده می تواند با توجه به جهت گیری کابل نسبت به محل قرارگیری فلز آگاهی پیدا کند. از این ردیاب نمی توان به عنوان ردیاب خودرو و  ردیاب موتور سیکلت و ردیاب شخصی استفاده نمود و طرز عملکرد آن با ردیاب آهنربایی متفاوت است.

چند مدل ردیاب جیوه ای

ردیاب جیوه ای پر قدرت

ردیاب جیوه ای چیست؟

این ردیاب ها با استفاده از عملکرد های پیچیده می توانند نقاط دقیق محل قرارگیری فلزات مختلف را مشخص کنند. از آنجا که جیوه یک فلز بسیار حساس و واکنش پذیر می باشد می ‌تواند اطلاعات دقیق و سریع  را منتقل نموده و در جهت پیدا کردن فلزات عملکرد رضایت بخشی را داشته باشد.

فلزاتی که در زیر زمین مدفون می باشند از خود یون خارج می‌ کنند و این یون ها از لایه های زمین عبور کرده و به روی زمین منتقل می شوند و یون های خارج شده در زمان طی کردن مسیر، میدانی مغناطیسی ایجاد می کنند که این میدان می تواند بر انتهای آنتن های ردیاب اثر گذاشته و به این ترتیب باعث تشخیص صحیح فلز توسط دستگاه گردد.

 

شما میتوانید انواع ردیاب شخصی را مشاهده کنید و بهترین را برای خود انتخاب کنید

 

این ردیاب ها اغلب به عنوان پیدا کننده فلزات مورد استفاده قرار می گیرند و بیشترین عملکرد آنها برای یافتن انواع فلز ها و تشخیص یون های کنده شده از آنها می باشد که می‌تواند برای کاربردهای مختلف صنعتی و پژوهشی موثر واقع شود و استفاده های زیادی داشته باشد.

دو نمونه ردیاب جیوه ای

دقیق ترین ردیاب جیوه ای

 

 کاربرد ردیاب جیوه ای چیست؟

استفاده از ردیاب تنها برای پیدا کردن طلا و گنج از زیر زمین نبوده و می‌ تواند کاربرد های متفاوتی داشته باشد که باعث سهولت انجام کار برای انسان گردد. از جمله کاربرد های این دستگاه می توان به کاربری امنیتی آن اشاره نمود. همچنین دستگاه ردیاب می‌تواند در پیدا کردن اشیای مختلف مربوط به صحنه جرم و تشخیص صحیح جرم مفید واقع شود. امروزه در دنیای باستان شناسی نیز افراد متخصص از این ردیاب ها برای پیدا کردن اشیا باستانی استفاده می کنند و می توانند عملیات کشف اشیای قدیمی را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهند.

بسیاری از افراد محقق و پژوهشگر نیز که مشغول انجام پروژه های علمی هستند از این وسیله استفاده می کنند و می توانند در علومی نظیر زمین شناسی با سرعت بیشتری به جلو بروند. از دیگر کاربرد های مربوط به ردیاب ها می توان به استفاده از آنها در ارگان های مختلف از جمله شهرداری اشاره نمود که امکان وجود لوله های فلزی  ناشناخته در زیر زمین را تشخیص می دهد و شروع عملیات حفاری را در مناطق قدیمی با اطمینان بیشتری رقم خواهد زد.

نوعی ردیاب جیوه ای

ساختار ردیاب جیوه ای

روش استفاده ردیاب جیوه ای؟

قبل از شروع استفاده از ردیاب جیوه ای لازم است یک قطب نما در اختیار داشته باشید تا بتوانید نسبت به تعیین جهت محل قرارگیری تان اقدام کنید. بعد از اینکه تعیین جهت را انجام دادید بایستی از سمت جنوب به شمال قدم های خود را بردارید و در حالی که مشغول قدم زدن هستید ردیاب را به آهستگی در دستان خود نگه دارید. در هنگام حرکت به کابل های مخصوصی که روی ردیاب قرار دارند دقت کنید و اگر شاهد نزدیک شدن کابل ها به یکدیگر بودید احتمال وجود  فلز در آن قسمت را بدهید و آن مکان را برای خودتان با یک علامت مشخص کنید.

در ادامه جهت حرکت خود را برعکس کنید و از نقطه مقابل مکان مشخص شده با فاصله حدود ۱۹ متر شروع به حرکت کنید. این بار نیز در مکانی که کابل ها به هم نزدیک می شوند بایستید و علامت گذاری دیگری را انجام دهید. حالا شما دو نقطه دارید که این دو نقطه محل قرارگیری خود فلز نیستند و به عبارتی مکان هایی را به شما نشان می دهند که یون های مربوط به فلز از آن نقطه ها خارج شده اند. شما می توانید نقطه وسط بین این دو نقطه را به عنوان محل قرارگیری فلز در نظر بگیرید.

 

یک عدد ردیاب جیوه ای

کاربرد ردیاب های جیوه ای

 میزان دقت ردیاب جیوه ای چه میزان است؟

از جمله مهم ترین خصوصیات یک ردیاب با کیفیت و حرفه‌ای، دقت عملکرد آن می باشد که می تواند سرعت انجام کار را تا حد زیادی افزایش داده و افراد را به محل دقیق دفن فلز راهنمایی کند. دقت انجام یافت فلز در ردیاب های جیوه ای به حدی قدرتمند است که به این دستگاه ردیاب نقطه زن نیز گفته می شود. زیرا این ردیاب ها می توانند محل دقیق اختفای فلز را تشخیص داده و جغرافیایی قرارگیری آن را به خوبی مشخص کنند.

اما با این وجود، این وسیله نیز مانند تمام وسایل ساخت بشر دارای درصد هایی  از خطا می باشد که البته باعث بروز مشکل چندانی نمی گردد. از مواردی که در تعیین دقیق محل قرارگیری فلزات موثر است، تشخیص به موقع فرد استفاده کننده می باشد که می ‌تواند با نگاهی دقیق به کابل های ردیاب نسبت به علامت زدن به موقع مکان مورد نظر، ردیابی صحیح و کم خطایی را داشته باشد.

کیفیت کابل های الکترونیکی به کار رفته در دستگاه ردیاب نیز می ‌تواند در دقت تشخیص فلز توسط آن موثر باشد و می تواند با سرعت بالای انتقال  و دریافت سیگنال از میدان مغناطیسی ایجاد شده، به سرعت مکان مورد نظر را تشخیص داده و با حرکت خود فرد استفاده کننده را از وجود فلز آگاه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *