دوربین مدار بسته

دستگاه NVR چیست و چه مزایایی دارد؟

دستگاه NVR چیست و چه مزایایی دارد؟

دستگاه NVR چیست؟ آیا این دستگاه در دوربین‌های مدار بسته می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد؟ برای آن که بتوانید دستگاه NVR و همچنین ویژگی‌های مربوط به آن را هرچه بهتر و بیشتر بشناسید، لازم است این موضوع را نیز به طور دقیق و کامل بدانید که ماهیت آن به چه صورت است و چه کاربرد‌هایی دارد. زمانی که این موضوع را به طور کامل و دقیق متوجه شدید، لازم است تا به سراغ مؤلفه‌های مهم در خرید و تهیه دستگاه‌های ان وی آر بروید.

دستگاه NVR چیست؟

دستگاه NVR چیست؟

اگر بخواهیم دوربین‌های مدار بسته را از لحاظ نوع دستگاه‌هایی که تصاویر و ویدئو‌ها را ضبط می‌کنند، تقسیم‌بندی کنیم، به دو نوع دستگاه NVR و دستگاه DVR می‌رسیم. دستگاه‌های DVR در حقیقت مربوط به دوربین‌های مدار بسته‌ای می‌شوند که دارای سیستم آنالوگ هستند. اما دستگاه‌های NVR مربوط به دوربین‌هایی می‌باشند که در سیستم‌های تحت شبکه فعال هستند.

این دو نوع دستگاه ضبط دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند. دستگاه‌های NVR در حقیقت دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند علاوه بر ذخیره‌سازی اطلاعات و همچنین مدیریت تصاویر ضبط شده، قابلیت‌های بیشتری همچون قابلیت تشخیص چهره، تشخیص پلاک خودرو‌ها، شمارش افراد و… را نیز فراهم کنند. مسلماً این ویژگی‌ها سبب می‌شوند تا افرادی که از دوربین‌های دارای این قابلیت استفاده می‌کنند، بتوانند ویژگی‌های بسیار بیشتری را نیز در اختیار داشته باشند. فراموش نکنید که دستگاه‌های NVR در حقیقت دستگاه‌هایی هستند که عملکرد آن‌ها مشابه با سرور‌های کامپیوتری است، اما راه‌اندازی و استفاده از آن‌ها می‌تواند بسیار ساده‌تر باشد.

وظایف دستگاه‌های NVR

در مورد وظایفی که دستگاه NVR می‌تواند داشته باشد، لازم است به موارد زیر اشاره کنیم. این موارد به شکلی هستند که سبب می‌شوند تا اطلاع شما از عملکرد و کارکرد این دستگاه هرچه بهتر و بیشتر شود.

  • ضبط تصاویر

اولین مورد مربوط به ضبط کردن تصاویری می‌شود که توسط دوربین‌های مدار بسته گرفته شده‌اند. این تصاویر از سیستم تحت شبکه وارد می‌شود و از این بابت خیالتان نیز از لحاظ امنیت تصاویر راحت است.

  • پخش زنده

می‌توانید با وجود دستگاه NVR از قابلیت پخش زنده استفاده کنید. این کار سبب می‌شود تا هم بتوانید به صورت پخش زنده و هم به صورت بازپخش تصاویر، آن‌ها را مشاهده کنید.

  • تنظیم ویژگی‌های تصویر

مورد بعدی در خصوص قابلیت تنظیم کردن ویژگی‌هایی می‌شود که مربوط به تصویر هستند. می‌توانید ویژگی‌های مربوط به تصویر همچون میزان روشنایی، درجه رنگ‌ها و… را مطابق میل خودتان تنظیم کنید.

  • برق‌رسانی به دستگاه‌ها

از دیگر مزیت‌ها و همچنین وظایفی که این نوع از دستگاه‌ها می‌توانند به عهده داشته باشند این است که در صورت poe بودن دستگاه‌ها می‌توانند به آن‌ها برق‌رسانی کنند.

  • پردازش تصویر

این نوع از دستگاه‌ها علاوه بر آن که می‌توانند ویژگی‌های مختلف تصاویر را تغییر دهند، می‌توانند تصاویر را پردازش نیز کنند. پردازش کردن تصاویر در حقیقت شامل موارد مختلفی از جمله نقشه‌های گرمایی، تشخیص چهره و… می‌شوند.

  • ذخیره‌سازی تصاویر

ذخیره کردن تصاویر نیز مورد مهم بعدی است که لازم است در نظر داشته باشید. ذخیره‌سازی تصاویر در حقیقت با حالت‌های مختلفی انجام می‌شوند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند یک تصویر نهایی را به دست دهند. فراموش نکنید که دستگاه NVR بهترین گزینه برای این کار است.

خصوصیت‌های دستگاه NVR

خصوصیت‌های دستگاه NVR

اما در مورد ویژگی‌ها و خصوصیت‌هایی که این دستگاه دارد، چه مواردی را می‌توانیم نام ببریم؟ به طور کلی چند ویژگی مشخص در خصوص این دستگاه‌ها وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا شناخت بهتر و بیشتری را از این دستگاه‌ها داشته باشید.

  • تعداد کانال‌ها

اولین مورد در خصوص تعداد کانال‌ها است. این نوع از دستگاه‌ها می‌توانند به چندین دوربین مدار بسته‌ از طریق چندین کانال متصل شوند. معمولاً تعداد کانال‌های موجود در این دستگاه‌ها نیز ۴، ۸، ۱۶، ۳۲، ۶۴ و… است. البته کانال‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ نیز وجود دارند که برای مواردی همچون سازمان‌ها و ساختمان‌های بزرگ می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

  • رزولوشن

مورد دوم مربوط به رزولوشنی می‌شود که دستگاه NVR ارائه می‌کند. این دستگاه‌ها کیفیت‌ها و رزولوشن‌های مختلفی را ارائه می‌دهند که معمولاً بر اساس مدل دستگاه تعیین می‌شود. به طور مثال اگر دستگاه مورد نظر ما دارای رزولوشن ۵ مگا پیکسل باشد، نمی‌تواند از لنز دوربین‌های مدار بسته ۸ مگاپیکسلی و… پشتیبانی کند.

  • کیفیت ضبط در کانال‌ها

مورد بعدی در خصوص کیفیت ضبط در کانال‌ها است. معمولاً کیفیت ضبط تصاویر در کانال‌های مختلف دستگاه می‌تواند با یکدیگر دارای تفاوت‌هایی باشد. به همین دلیل است که کانال‌ها را بر اساس اولویت دوربین‌ها برای آن‌ها استفاده می‌کنند.

  • تعداد هارد

مورد بعدی در خصوص تعداد هارد‌هایی است که دستگاه NVR مورد نظر ما می‌تواند از آن‌ها پشتیبانی کند. معمولاً هر دستگاه می‌تواند از تعداد مشخصی هارد پشتیبانی کند و این موضوع سبب می‌شود تا دستگاه‌های مختلف برای تعداد هارد‌های متفاوت در نظر گرفته شوند. غالبا دستگاه NVR مدنظر ما توانایی پشتیبانی از ۱، ۲، ۴، ۸ و ۱۶ هارد را دارد.

  • خروجی تصاویر

مورد بعدی در خصوص خروجی تصاویر است. خروجی‌های تصاویر می‌توانند شامل مواردی همچون اچ دی‌ام آی، وی جی‌ای، لان و… شوند.

جمع‌بندی

مواردی که در خصوص دستگاه NVR مطرح شدند می‌توانند به شما کمک کنند تا اگر نیاز به خرید و وصل کردن این نوع از دوربین‌ها دارید، جای نگرانی نداشته باشید و بدانید که آیا دستگاه‌های DVR می‌توانند برای شما گزینه بهتری باشند و یا آن که دستگاه‌های NVR موارد بهتری هستند؟ در هر صورت بهتر است این مسأله را بدانید که این نوع از دستگاه‌ها قابلیت‌های بیشتری را ارائه می‌دهند و همزمان نیز می‌توانند قیمت‌های بالاتری داشته باشند. هر قدر قیمت‌های این نوع از دوربین‌ها در فروشگاه های معتبری همچون رادار بیشتر باشد، طبیعی است که کیفیت این دستگاه‌ها و همچنین انواع دوربین مدار بسته نیز بالاتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *