دوربین مدار بسته

اهمیت استفاده از دوربین تحت شبکه؛ هرآنچه باید بدانید

همه ی ما می‌دانیم دوربین‌ های مداربسته از آن دسته سیستم‌های امنیتی پر کاربرد در سراسر جهان هستند که به جهت برقراری امنیت، در مکان‌های مختلف استفاده میشوند. امروزه استفاده کردن از این دوربین‌ها با گستردگی و تنوع بسیار زیادی رو‌به‌رو است. تمامی سازمان‌ها، نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف به منظور نظارت داشتن بر روی عملکرد تمام کارکنان خود، به نصب این دوربین‌ها اقدام کرده‌اند.

انواع و اقسام و مدل‌های متنوع و مختلفی که در دوربین‌های مداربسته وجود دارند، انتخاب و گزینش آن‌ها را هنگام خرید کردن، سخت کرده است. دقت به این نکته نیاز است که پیش از خرید، اطلاعات کافی در مورد این موضوع داشته باشید. باید گفت که دوربین مداربسته تحت شبکه یکی از مهم‌ترین انواع دوربین‌ها است که با توجه به خصوصیات، ویژگی‌ها و مزایایی که دارد، با استقبال بسیار بالایی مواجه است. با ما تا انتهای این مقاله از فروشگاه رادار مداربسته همراه باشید. با مشخصات این دوربین و از همه مهم‌تر با اهمیت استفاده از دوربین تحت شبکه و مزایا و معایب و کاربرد‌های آن به طور کامل آشنا شوید.

نگاه کلی به دوربین مداربسته تحت شبکه و اهمیت استفاده از دوربین تحت شبکه

Internet Protocol Camera و یا دوربین تحت شبکه که به اختصار به آن دوربین‌های IP هم میگویند، فعالیت ارسال و همچنین دریافت تصاویر را از طریق بستر شبکه به خوبی انجام می‌دهد و کار انتقال اطلاعات، دیگر از طریق کابل انجام نمی‌شود. از این دوربین‌های تحت شبکه، به نسل جدید دوربین‌های مداربسته یاد می‌کنند و با گسترش بستر فضای مجازی و اینترنت این نوع از دوربین‌ها که با استفاده از اینترنت تصاویر را دریافت می‌کنند به وجود می‌آیند. باید گفت که در درون دوربین‌های مداربسته تحت شبکه، هر دوربین دارای یک IP یا همان شناسه منحصر به فرد است که در یک شبکه محلی تعریف می‌شود.

به همین خاطر است که امنیت این نوع از دوربین‌ها بسیار بالا بوده است و امکان مدیریت فایل‌ها در این دوربین‌ها وجود خواهند داشت. این دوربین‌ها را ایده‌آل‌ترین نوع دوربین مداربسته می‌دانند که قابلیت‌های منحصر به فردی را برای کاربران ارائه می‌کند. خوب است این را هم بدانید که اولین دوربین مداربسته تحت شبکه در سال 1996 توسط شرکت اکسیس طراحی شد و در ابتدای ساخت آن، امکان تصویربرداری و ارسال تصاویر به صورت همزمان وجود نداشت و فقط در فاصله‌های زمانی 17 ثانیه‌ای تصاویری که ثبت بودند از طریق بستر اینترنت ارسال می‌گشت.

اهمیت استفاده از دوربین تحت شبکه

اهمیت استفاده از دوربین تحت شبکه

طبیعتا هر دستگاه و وسیله‌ای دارای یک سری ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی است و باید گفت که دوربین تحت شبکه‌ای هم از این قانون مستثنا نیست و دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی است.

قابلیت‌های ویژه تصویری

هنگام و ابتدای نصب دوربین مداربسته به ناچار یکسری مشکلات تصویری ایجاد می‌شوند که برای برطرف کردن این مشکل امکان جانمایی و جاسازی دوباره دوربین وجود ندارد. برای چنین مواقعی یکسری قابلیت‌های ویژه برای دوربین مداربسته تحت شبکه در نظر میگیرند و قرار میگیرند. که بدون این قابلیت‌ها تصویر مطلوب نیست. قابلیت WDR یکی از این قابلیت‌ها است که برای ترمیم کردن تصویری که منبع نور شدید در آن وجود دارد مورد استفاده قرار میگیرد.

به عنوان مثال یک اتاقی را که تحت پوشش دوربین مداربسته است در نظر بگیرید. پنجره‌ای سراسری در محل وجود دارد که در تصویر باعث ایجاد نور شدید می‌شود. شما با استفاده کردن از WDR به راحتی می‌توانید توازن نور و رنگ مناسب در این نوع تصویر را ایجاد کنید. قابلیت‌های دیگری هم که به صورت پیش فرض در دوربین مداربسته تحت شبکه فعال است شامل 3DNR, HLC, BLC, WB, AGC است. هرکدام از این‌ها کاربرد جداگانه مانند کاهش نویز تصویر، حذف نقاط هایلایت تصویر، کاهش نور شدید در تصویر، تنظیم خودکار میزان رنگ، تنظیم خودکار دریافت نور دارند.

پشتیبانی از صدا

در قدیم، برای ضبط کردن صدا در دوربین‌های مداربسته باید یک میکروفون، به صورت مجزا و جداگانه در کنار هر دوربین مداربسته نصب می‌شد. بر اساس تعداد پورت‌های ورودی کانال صدا دستگاه ضبط DVR، می‌توانستید یک تا 8 کانال ضبط صدا را انجام دهید. اما در دوربین‌های مداربسته تحت شبکه، صدا بر روی هر دوربین به صورت میکروفون داخلی یا ورودی فیش صدا تعبیه میشود. و قرار دارد که باید گفت کانال مرتبط با هر دوربین هم تصویر و هم صدا را به طور همزمان با هم ضبط می‌کند. به همین شکل هم در مدل‌های حرفه‌ای‌تر دوربین IP ورودی خروجی آلارم هم وجود دارد. شما می‌توانید از هر دوربین یک خروجی آلارم هم داشته باشید.

قابلیت‌های IVS و ضبط آن‌ها

قابلیت‌های IVS و ضبط آن‌ها

یک سری از قابلیت‌های هوشمند و بروز تصویری توسط دوربین مداربسته به نام IVS وجود دارد. که برای این کار با فعال کردن هر قابلیت هوشمند، دوربین مداربسته با استفاده از CPU که در داخل دستگاه است، شروع به پردازش تصویر و استخراج اطلاعات لازم را می‌کند. یکی از قابلیت‌های پرکاربرد و موثر در کنترل محیطی تشخیص چهره یا همان Face Detection است.

دوربین می‌تواند با استفاده از دیتابیسی که در آن تعریف و قرار دارد، چهره اشخاص را در تصویر به خوبی تشخیص دهد. بر اساس تنظیماتی مانند ثبت چهره، اطلاع‌رسانی از ورود شخص خاص یا هشدار ورود شخص ناشناس با مدیریت دقیق این تشخیص، به کاربر هشدار دهد. قابلیت‌های دیگری هم مانند Abandoned object، Tripwire، Intrusion، ANPR، People Counting وجود دارند که تشخیص‌هایی نظیر قابلیت تشخیص پلاک وسیله نقلیه، تشخیص شیء رهاشده. ورود به محدوده ممنوعه، تعریف محیط مجاز را دارند. تمامی این قابلیت‌های هوشمندی که در این قسمت قید شد، جدا از ضبط روتین دستگاه به طور جداگانه قابل ضبط است. در صورت لزوم قابل استناد و قابل استفاده باشد.

سخن آخر

بنابراین باید بدانید که پیشرفته‌ترین نوع دوربین‌های مداربسته در حال حاظر، دوربین مدار بسته تحت شبکه هستند. امیدواریم که در این مقاله به خوبی شما را با دوربین مداربسته تحت شبکه و اهمیت استفاده از دوربین تحت شبکه آشنا کرده باشیم. شما هم از این مقاله اطلاعات کافی به دست آورده باشید. همچنین شما می‌توانید برای سفارش و خرید دوربین تحت شبکه و یا حتی خرید پک دوربین تحت شبکه، با اطمینان کامل، به فروشگاه رادار مدار بسته مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *